センターなど

センターなど 教員紹介 前のページに戻る
  榊原 知美 サカキバラ トモミ 准教授

所属研究組織 総合教育科学系国際教育センター
所属教育組織 国際教育教室 
専門分野 発達心理学 認知心理学
現在の研究課題 幼児の数概念の発達 文化と認知発達 子どもの知的発達に対する大人の支援の構造
研究課題のキーワード 数概念、数概念、文化、知識獲得、社会文化的アプローチ、科学的思考、幼児教数概念育
学位 博士(教育学)
学会における活動 日本発達心理学会,日本教育心理学会,日本心理学会,日本保育学会
社会における活動
担当授業科目
学部春学期
学部秋学期 異文化間心理学  国際教育演習B 
学部通年
修士課程/教職大学院 春学期 学校心理学研究法Ⅰ(a)  特別研究Ⅰ(a) 
修士課程/教職大学院 秋学期 学校心理学研究法Ⅱ(a)  特別研究Ⅱ(a)  文化心理学演習Ⅱ(b) 
修士課程/教職大学院 通年
特別専攻科
博士課程  
留学生対象科目
 
2017年
2016年
学会発表等日中二言語で保育をしている幼稚園における子どもの言語使用-5歳児の言語切替に関する観察事例
黄琬茜・榊原知美・山名裕子・和田美香
日本教育心理学会第58回総会プログラム 、香川 , 86

Tolerance in Japanese nursery teachers in multicultural childcare settings when communicating with parents from different culture: Problems faced by nursery teachers.
Wada, M., Yamana, Y, Sakakibara, T., & Huang, Wan-Chien
the 8th Asian Society of Child Care 、Sapporo, Japan , 3

The interactions among the childeren in multicultural care and education.
Yamana, Y., Sakakibara, T., Wada, M., & Huang, Wan-Chien
EECERA 26th Conference, abstract book 、Dublin, Ireland , 301

Young children's spontaneous symbiotic strategies in a multi-cultural preschool.
Sakakibara, T., Wada, M., Yamana, Y., & Huang, Wan-chien
ICP2016 program 、Yokohama, Japan , 151

Dynamics of intercultural understanding: An analysis of dialogical classes between Chinese and Japanese university students(シンポジウム"How can we understand and study cuture?"での話題提供)
PIAN, C. & SAKAKIBARA, T.
ICP2016 Program 、Yokohama, Japan
多文化保育における子どもの自発的な共生方略と保育者の援助(ラウンドテーブル「多文化保育から子どもの発達を考える」での話題提供)
榊原知美,柴山真琴,塘利枝子,山名裕子,和田美香,杉村伸一郎,松村勲
日本発達心理学会第27回大会発表論文集 、北海道 , 133
文化の中の子どもの学び-「数」理解の生得的基盤と社会文化的影響
馬場哲生,菅原雅枝,見世千賀子,榊原知美,市川昭彦,伊藤敦子,今澤悌,小川郁子,濱村久美
平成28年度第1回JSL研修会 、東京
日中の大学生による対話的交流授業における異文化理解プロセス(シンポジウム「プロセスから考える異文化理解」での話題提供)
渡辺忠温,榊原知美,野原みゆき,呉宣児,高橋登,田島充士,南博文
日本発達心理学会第27回大会発表論文集 、北海道 , 39
自伝的記憶の共同想起における自発的な聞き手行動の発達
高木光太郎・榊原知美
日本発達心理学会第27回大会発表論文集 、北海道 , 280
多文化保育における幼児の自発的な共生方略(フォーラム「多文化保育における子どもの発達の可能性を考える―より柔軟な支援を目指して」の企画・研究報告)
佐伯胖・榊原知美・白川佳子・山名裕子・和田美香
第9回国際教育センターフォーラム 、東京
2015年
著書保育の心理学Ⅱ
清水益治・森俊之・杉村伸一郎(編)
中央法規(東京) , 85-96
論文大学生の他者理解に関する日中比較研究-所有をめぐる葛藤の文化性を読み解く―
How Japanese and Chinese university students understand others: Examining the cultural nature of the conflict concerning possession
渡辺忠温,片成男,山本登志哉,榊原知美
国際教育評論12 19 -34
学会発表等所有をめぐる葛藤への対処過程―日中大学生の比較調査から―
渡辺忠温・榊原知美・山本登志哉・片成男

Development of hearers behavior in young children's joint remembering of autobiographical memory
Takagi,K.& Sakakibara, T.
17th European Conference on Developmental Psychology 、Braga, Portugal , 229

The Role of Numeral Classifiers in Japanese Children's Numerical Development(シンポジウム"Development of Numerical Concept and Language"における話題提供)
Yamana, Y., Okamoto, Y., Zhang, Y., Sakakibara, T., Takahira, S., & Nakagaki, A.
17th European Conference on Developmental Psychology 、Braga, Portugal , 593-597
その他文字・数に興味がない子、どうすればいい?(取材)
学研ホームページ 「ママノート」(8月24日)
無理なく文字や数を理解できるようにするには?(取材)
学研ホームページ 「ママノート」(8月25日)
自著を語る『算数・理科を学ぶ子どもの発達心理学―文化・認知・学習』
心理学ワールド70号,42
2014年
著書算数・理科を学ぶ子どもの発達心理学-文化・認知・学習
Children's Learning of Mathematics and Science
榊原知美(編著),多鹿秀継,高木光太郎,山名裕子,岡本ゆかり,瀬尾美紀子,布施光代,伊藤貴昭,高垣マユミ,市川昭彦
ミネルヴァ書房 , 47-67
論文5歳児の数量理解に対する保育者の援助:幼稚園での自然観察にもとづく検討
Teacher support for 5-year-old children's mathematical understanding: Naturalistic observation in Japanese preschools
榊原知美
保育学研究52 1 19 -30

Mathematics learning and teaching in Japanese preschool: providing appropriate foundations for an elementary schooler’s mathematics learning
Sakakibara, T.
International Journal of Educational Studies in Mathematics , 1 1 16 -26
学会発表等
Intercultural understanding through dialogue between Japanese and Chinese students
SAKAKIBARA, T. & PIAN, C.
The 4th Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) Program 、Sydney, Australia , 39
2013年
著書教育心理学-教育の科学的解明をめざして-
安藤寿康・鹿毛雅治(編)
慶應義塾大学出版会(東京) , 45-48
論文子どもの学習において自発的探索と大人による方向づけはどのように関係しているのか-社会文化的アプローチにもとづく理論的検討-
高木光太郎・榊原知美
青山社会情報研究5 1 -10
子どもの数量知識の獲得を促す保育
初等教育資料 904 86 -89
研究報告書・調査報告書「多文化的背景をもつ子どもへの学習支援に関する発達心理学的研究-文脈間の連続性/非連続性に注目して-」東京学芸大学国際教育センター研究プロジェクト報告書
榊原知美(編著),多鹿秀継,山名裕子,岡本ゆかり,瀬尾美紀子,布施光代,伊藤貴昭 高垣マユミ,市川昭彦,高木光太郎
東京学芸大学国際教育センター , 15-28
第13回外国人児童生徒教育フォーラム報告書
菅原雅枝(編),大伴潔,近田由紀子,島田かおる,杉谷直美,杉山健太郎,榊原知美,松井智子
学会発表等
Supporting mathematical learning of young children with multicultural background in Japan.
Sakakibara, T.
The 65th OMEP world conference abstract book 、Shanghai, China , 296

How adult guidance effects young children’s spontaneous exploration in learning: Theoretical proposal from sociocultural approach.
Sakakibara, T. & Takagi, K.
15th Biennial Conference of the International Society for Theoretical Psychology. 、Santiago, Chile , 230
これ以前の業績  
ページの先頭へ

Copyright Tokyo Gakugei University 2004 All rights reserved.
国立大学法人 東京学芸大学
〒184-8501 東京都小金井市貫井北町4-1-1